Dolar 32,3679
Euro 35,1021
Altın 2.325,03
BİST 9.079,97
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Aksaray 19°C
Hafif Yağmurlu
Aksaray
19°C
Hafif Yağmurlu
Cum 24°C
Cts 25°C
Paz 25°C
Pts 26°C

Erdoğan Kaya’nın Dikkatine -V-

Mardin Artuklu Üniversitesi - Sanat Tarihi Bölümü - Türk-İslam Sanat Tarihi
16 Kasım 2015 16:36

Sayın Kaya her ne kadar ismimizi zikretmeyerek bu fakiri kendi adınız üzerinden şöhret bulmaya çalışan birisi olarak görseniz de beni takip ettiğiniz gayet aşikâr. Ben sizi açıkça, tüm yazılarınızı, paylaşımlarını takip ediyorum bunu demekten de ne ar duyuyorum, ne de çekiniyorum. (Ayrıca benim şöhrete ihtiyacım var mı acaba? Hele de sizin üzerinizden!..)

Sayın Kaya siz de gayet iyi bilirsiniz(!) ki bu tarz eserlerde başvurulan referanslar sayfa numarasına kadar, ya metin içinde ya da metin altında ya da bölüm sonunda numaralar eşliğinde verilmesi gerekir. Ayrıca bir yerden bilgiyi aynen aktarma yaptıysanız da onu “…” eşliğinde vermeniz gerekmektedir. Eserin sonunda kaynakçada bir kaç isim zikrederek bu işin mesuliyetinden kurtulamazsınız. Alıntı yaptığınız eserleri hiç mi incelemediniz? Onların her bir sayfası altında dipnotlar verilirken en sonunda da ayriyeten kaynakça verilir. Siz sade bazılarını kaynakça ile yetinmeyi kendinize uygun görebilirsiniz ancak bu işin adabına ve usulüne ters davranmış olursunuz. Sadece kaynakçada vermekle yetinmeyi bu işle uğraşanlar bilmiyorlar mı?  Sizin yaptığınız, tabiri caizse “şark kurnazlığı” kısacası.

Sayın Kaya, facebook sayfanızda eserinizin 384. Sayfasındaki KAYNAKÇAYI paylaşarak faydalandığınız kaynakları sıralamış gibi gözükmüşsünüz. Ancak yine kendi kazdığınız kuyuya kendinizin düştüğünüzün farkında mısınız?

İsterseniz kaynakçanızı da irdeleyelim: rakamsal olarak toplamda 8 tane referansınız yer almakta. Bunlardan iki tanesi internet sitesi gerisi ise yazılı eserler.

4. numaralı kaynağınızda demişsiniz ki: “İmam Gazalinin Aksaray da bulunan torunları bölümü ve Aksaray’dan Kıbrıs’a sürgün gidenler aşağıdaki kaynaklardan yararlanılmıştır.” Devamında ise 10 tane kaynak ismi zikretmişsiniz. Sayın Kaya 1332/33 yılında vefat eden Kerimüddin Mahmud Aksarayi’nin Müsameretü’l-Ahbar ile F.N. Uzluk Çevirisi Anonim Selçuklu tarihi’nin yazıldığı tarihten 2.5 asır sonrası vuku bulacak Kıbrıs sürgünleriyle alakasını açıklar mısınız? Eğer sürgünle alakalı değilse, Aksaray’daki Gazali torunlarıyla ilgili ne tür bir bilgi bu Selçuklu tarihinde geçer. Referansınızı açıkça beyan eder misiniz?

Beylikler Devri eseri olan Bezm-u Rezm için de aynı soruları size soruyorum sayın Kaya. Bu kitapta da ya sürgün ya da Aksaray’daki Gazali torunlarıyla ilgili ne tür bir bilgi var. Paylaşırsanız ihya edersiniz bizleri. (Şakası bir tarafa da başkasının emeğine saygı duymayı ne zaman öğreneceksiniz?)

Yine facebook sayfanızda

“Hukuki SÜREÇ BAŞLADI

Bir suredir 5 yıl önce büyük emekler vererek hazırladığım “Tarihten Günümüze Aksaray” isimli eserlerimin üzerinden eleştiri ve saldırı yaparak kişisel haklarıma saldıran ve kendilerini tarihçi olarak lanse eden, hatta kitabımın alıntılarını kaynak göstermediğim gerekçesi ile şahsıma hırsız diyerek itham eden arkadaş ve belden aşağı yorum yapanlar bir dosyada toplanmıştır. ……

YARARLANILAN KAYNAKLAR

İ. Hakkı KONYALI, 1974, Abideleri ve Kitabeleri ile Aksaray Tarihi, İstanbul Cilt 1. S. 23,35,44–47,86–87,103–7,111,121–35,173–80,598.
2- İ. Hakkı KONYALI 1974, Abideleri ve Kitabeleri ile Aksaray Tarihi, İstanbul, Cilt 2. S. 1200,1506,1770,1779,2088–91,2721–23.
3-Evliyalar Ansiklopedisi, 1992 Türkiye Yayınları Cilt 2
4- Tarım İl Md. Sağlık İl Md. Milli Eğitim Md. Organize Sanayi Md. Sanayi Bakanlığı (2008 İnternet sitelerinden alınan bilgilerdir.), Nüfus ve Vatandaşlık İl Müdürlüğü 2008 yılı istatistikleri.” Şeklinde savunmaya geçmişsiniz.

Sayın Erdoğan Bey, Facebook’ta paylaştığınız kaynakçayı da irdeleyelim. Bakalım ne kadar haklısınız ya da biz ne kadar haksızız. Facede Konyalı’dan aldığınız yerlerin sayfalarını yazmışsınız, ayrıca eserinizde olmayan Evliyalar Ansiklopedisini zikretmişsiniz. Tarım, Sağlık, Milli Eğitim, Nüfus ve Organize Sanayi Müdürlüklerinin internet sitelerini de eklemişsiniz. Peki, iklim verileri paylaştığınız Meteoroloji İl Müdürlüğü nerede? (Kaldı ki, hiçbir zaman kaynaklar bu şekilde kullanılamaz. Kitap yazmaktan bu kadar mı uzaksınız?)

Sayın Kaya, ben tarihçi değilim. Sadece, -yine diyorum- branşım gereği sanat tarihçisiyim. Ayrıca ben sizin “Tarihten Günümüze Aksaray” isimli kitabınıza eleştiri yaptım. Orda gördüğüm eksiklik, hata, alıntı, yanlışlık vb. şeyleri tespit ederek ve orijinallerine atıflar yaparak bir kritik yaptım.

“Tarihten Günümüze Aksaray” isimli kitabınız mevcut olması ile benim muhatabımdır. O kitabınızın sonundaki kaynakça da olmayan Evliyalar Ansiklopedisi’ni facedeki kaynakçanızda paylaşmanız, ayrıca kitaptaki kaynakçada Konyalı’nın Abideleri ve Kitabeleri ile Niğde Aksaray Tarihi isimli eserine ait vermediğiniz birkaç sayfa numarasını facedeki savunmanızda vermeniz sizin İNTİHAL yaptığınızın kanıtıdır. Siz bu facededeki savunmanız ile kitabınızdaki kaynakçayı yalanladığınızın farkında mısınız? (intihal, TDK’na göre bir tür sahtekârlıktır. Bakınız ben demiyorum, sözlük böyle diyor!)

Facedeki savunmanızda “her iki kitabımın kaynakça bölümüne baksalardı verilen kaynakları göreceklerdi” şeklinde bir ifade kullanmışsınız. Bu ifadenizi baz alarak aşağıdaki referansları kaynakçanızda göremedim. Bunlar için nasıl bir savunma yapacaksınız?

  • 321-322. Sayfalarında Ihlara Kasabası hakkındaki bilgiler ile https://tr.wikipedia.org/wiki/Ihlara,_G%C3%BCzelyurt adresindeki bilgiler her şeyiyle aynı. Bu siteden almış olmanız nedeniyle kaynakçada bu sitenin adı olması gerekirdi ama yok! Bunun izahı nedir?
  • S. 323’deki Selime Kasabası hakkında paylaştığınız bilgiler İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü tarafından 2009 yılında bastırılan “Kültür Envanteri (Aksaray-Güzelyurt-2)” isimli kitabın 63-64. Sayfalarındaki veriler birbirinin aynısı. Kaynakçanızda Kültür Envanteri bulunmamaktadır!..
  • S. 16- 17-19’de kullandığınız her üç fotoğraf Gertrude Bell tarafından çekilmiş olup kaynağınızda bu ismi zikretmemişsiniz ve de çoğu fotoğraf tarihi yanlış. Madem yıllardır bu işlerle uğraştığınızı iddia ediyorsunuz, bu kadar basit hatayı nasıl yapıyorsunuz?
  • S. 20’de kullandığınız fotoğraf ise 1895 yılında Aksaray’ı ziyaret eden Friedrich Sarre’ye ait olup kaleme aldığı ve Dara Çolakoğlu tarafından Türkçe’ye çevrilen Küçük Asya Seyahati isimli kitabın son kısımlarında bulunmaktadır. Ne bu kitap ne de fotoğrafın sahibi Sarre’nin isimi kaynakçanızda geçiyor!..
  • S. 21’deki fotoğraf yine Gertrude Bell’e ait olup 1907 yılında çekilmiştir. Sizin iddia ettiğiniz gibi Cumhuriyet dönemine ait olamaz. Kaynakçanız da yine Gertrude Bell bulunmamaktadır.
  • S. 22’de paylaştığınız fotoğraf size göre 1920 yılına aitmiş. Sayın Kaya yine konuşturdunuz 38 yıllık engin (!) bilginizi. Fotoğrafa dikkatlice bakan ve Aksaray tarihi hakkında azda bilgisi olan herkes görecek ki Azm-i Milli, Kütüphane, Halkevi, Hükümet Konağı ile her iki yanındaki bina 1920’den sonraki dönemlerde inşa edilmiştir. Bu fotoğraf 1960 yılında çekilmiştir. Orijinali mimar İ. Aksoy’un ofisindedir.
  • S. 25’de paylaştığınız fotoğraf yine kaynakçanızda adını anmadığınız Gertrude Bell’e ait.
  • S. 33-43 arasında “XVI. Yüzyılda Aksaray Sancağı’ndaki Taşra Görevlileri” başlığında paylaştığınız bilgiler aslında 2002 yılında Konya’da yayınlanan Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi’nin 14. Sayısında Alâaddin AKÖZ ile Doğan YÖRÜK tarafından kaleme alınan “XVI. Yüzyılda Aksaray Sancağı’ndaki Taşra Görevlileri” isimli makalenin harfi harfine aynısıdır. Sizin kaynakçanızda bu makale yok. Ancak ben Doğan Yörük Hoca’nın XVI. yüzyılda Aksaray Sancağı isimli eseri kaynakçamda zikrettim derseniz sayın Kaya Alâeddin AKÖZ Hoca’nın adı nerede peki? Makaleyi aynen aktarmanız 6-14-30-32-33-40-41-42-43-44-45-64-83-84-98-101-106-123 dipnot numaralarını silmeyi unutmanızdan belli. (Bu bile sizin kitabın toplatılması için yeterli bir intihaldir)
  • Eserinizin 44.-45. Sayfalarındaki bilgiler ise 2004 yılında Elazığ’da yayınlanan Fırat Üniversitesi Ortadoğu Araştırmaları Dergisi, cilt II, sayı 1’de sayfa 83-142 arasındaki Alâeddin Aköz-Doğan Yörük tarafından kaleme alınan “Aksaray Sancağı’ndan Kıbrıs Adasına Sürgün Edilen Aileler” isimli makalenin 89-92 sayfaları arasındaki bilgiler aynen aktarılmış. Bu makale sizin kaynakçanızda yok. Ayrıca alıntıda o kadar ileri gitmişsiniz ki malenin yazarları “.. bundan dolayı araştırmamıza konu olan bu defterin….” Şeklindeki beyanını siz de aynen aktararak sanki kendiniz araştırma yapmış gibi bir hissiyat uyanmakta insanda her ne hikmetse. (Doğan Yörük hoca bu yaptıklarınızı er ya da geç öğrenecek. O zaman bir daha anlayacaksınız emeğe saygısızlığın ne demek olduğunu)
  • S. 46-49’deki gayr-i Müslimlerle ilgili bilgiler ise 2007 tarihli Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi’nde çıkan Doğan Yörük’e ait “1843 tarihli Cizye Defteri’ne Göre Aksaray Kazası’ndaki Gayrimüslimler” isimli makaleden almışsınız sayın Kaya. Bu makale de sizin kaynakçanızda yoktur!
  • S. 52-54’deki bilgileriniz ise 2002 yılında Konya’da yayınlanan Selçuk Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi’nin 8. Sayısında Doğan Yörük Hoca’nın kaleme aldığı “Aksaray Sancağı’ndaki Konar-Göçer Teşekküller (1500-1584)” isimli makaleden aynen aktarılmış. Bu makale de sizin kaynakçanızda yok!

Sonuç İtibariyle:

  • Evliyalar Ansiklopedisi (Facedeki savunmanıza göre)
  • Gertrude Bell
  • Sarre, Küçük Asya Seyahati
  • Kültür Envanteri (Aksaray-Güzelyurt-2)
  • Doğan Yörük, “Aksaray Sancağı’ndaki Konar-Göçer Teşekküller (1500-1584)”….
  • Doğan Yörük, “1843 tarihli Cizye Defteri’ne Göre Aksaray Kazası’ndaki Gayrimüslimler”……
  • Alâeddin Aköz-Doğan Yörük, “Aksaray Sancağı’ndan Kıbrıs Adasına Sürgün Edilen Aileler”
  • Alâeddin Aköz-Doğan Yörük, “XVI. Yüzyılda Aksaray Sancağı’ndaki Taşra Görevlileri”…..

Yukarıdaki 8 adet kaynak, “Tarihten Günümüze Aksaray” isimli matbu eserinizde bulunmamaktadır. “Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nda Düzenlenen Bir Eserden Kaynak Göstermeksizin İktibasta Bulunma Suçu (m. 71/1-III)” Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 12, Özel Sayı, 2010, s. 1551-1567, (basım yılı: 2012) isimli makalenin sahibi Dilara Yaman’a göre:

““Hukuk ve Ceza Davaları” başlıklı 5. Bölümün “Ceza Davaları” başlıklı B kısmında yer alan m. 71/1-III’te “Bir eserden kaynak göstermeksizin iktibasta bulunan kişi altı aydan iki yıla kadar hapis veya adli para cezasıyla cezalandırılır.” Düzenlemesi yer almaktadır.” İfadesine göre kimin suçlu olduğu ortaya çıkmadı mı? (en kısa zamanda adaletin tecelli etmesini ve sizin gibilerin hadlerinin bildirilmesini diliyorum)

Benim sizin adınız üzerinden prim yapmak gibi bir niyetim yok. Adınızda sizin olsun, aldığınız şöhret de… Aksaray’da ayaklarınız altına serilen kırmızı halılar da sizin olsun. Sizin gibi alnımda İNTİHAL adında büyük bir kara lekeyle şöhret olmaktansa, Aksaray’da şöhretsiz sıradan bir vatandaş olmak daha yeğdir zannımca.

Not: Tebligatınızı bekliyorum. Adresim: Mardin Artuklu Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi.

ETİKETLER: ,
YORUMLAR

Yorumu Cevapla [ Yoruma cevap yazmaktan vazgeç ]

  1. er ya da geç dedi ki:

    er ya da geç hesap verecek bu herif

  2. naci dedi ki:

    iyi ki de meclise girmedi.. ya değilse şehrimiz hapı yutmuştu:)

  3. İbrahim Şahin dedi ki:

    Zekai Hocam Allah sizden razı olsun. Kamuoyunu bilgilendirdiniz. Teşekkür ederiz.

  4. İbrahim Şahin dedi ki:

    Hocam pekala her önüne gelenin bu tip yanlış yapmasına mani olacak bir kanun filan yok mu?

    1. zekai erdal dedi ki:

      İbrahim Bey,
      Yanlışları önlemek için kanun var. ancak onu harekete geçirecek mercilerde sorun var. eserinden alıntı yapılan kişi yada kurumlardan bir tanesi harekete geçse kanun a gereğini yapar.